De senaste streamingtrenderna från Netflix och HBO
Johan Brisinger har precis kommit tillbaka från C21 International Drama Summit 2019 i London. Han är uppdaterad med det senaste inom filmbranschen och vilka trender som förväntas komma de närmaste åren. (Photo: Mattias Edwall)
Johan är regissör och manusförfattare och har bland mycket annat varit med och skapat Underbara älskare och nu senast Dirigenten. Han beslöt att ta pulsen på filmvärlden genom att besöka den stora mässan C21 och boka in möten på några av de största filmagenturerna.
Vad är C21 International Drama Summit 2019?
– Det är troligtvis världens största mötesplats för manusförfattare, författare och kreatörer inom filmvärlden. Här träffas de som skapar det vi tittar på idag och i framtiden. Jag träffade väldigt många människor som är svåra att få tag på.
Varför var du där?
– Jag håller på med projektutveckling för en miniserie om Raul Wallenberg. Jag åkte till C21 för att hitta personer som kan vidareutveckla manuset på engelska. En produktion på engelska får av naturliga skäl större spridning än om den görs på svenska.
Vilka träffade du?
– Jag träffade flera agenturer, bland annat Curtis Brown som är en av världens äldsta och ledande branschagenturer av författare. England har en riktig filmindustri med högt tempo och snabba ledtider. De inblandade får snabbt enorm erfarenhet och kompetens. Sverige är mycket lugnare och det går nästan inte att få samma kompetens som kollegorna i England.
– Om vi i Sverige ska hinna med i utvecklingen måste vi öka vårt samarbete med utlandet.
Hur ser framtiden för streamingserierna ut?
– De stora streamingjättarna som Netflix och HBO kommer producera mer på de lokala språken. Man ser tydligt att det finns stor efterfrågan. Tvärtom vad man trodde för ett par år sedan så är det höga tittarsiffror på de lokala produktionerna. Ett tydligt exempel är serien Dark som görs på tyska.
Anpassningar för yngre målgruppen?
– Många tror på det korta formatet det vill säga serieavsnitt på 15 minuter kommer att efterfrågas mer av den yngre publiken. Youtube-marknaden och den yngre målgruppen älskar det korta formatet.
Speed-watching är en het potatis
– Det diskuterades en hel del om ”speed-watching” det vill säga att öka hastigheten för att snabbtitta genom serieavsnitten. Ska Netflix ha en sådan knapp eller inte? Personligen tycker jag att det är förödande för filmhantverket. Det tittas enormt mycket på streamad film framför datorerna och på mobilerna. Vi har skapat det här monstret och nu får vi äta upp konsekvenserna med snabbspolning och folk som tittar utan ljud.
Finns det en framtid för film?
– Absolut. Vi har aldrig tittat på så mycket rörligt som vi gör nu och man spår att konsumtionen bara kommer att öka. Vi har ständigt flera plattformar som producerar mängder med innehåll. Marknaden är inte mättad.
Framtiden för filmutbildningarna?
– Det är oerhört viktigt att utbilda sig inom film. De studerande får möjlighet att förbättra sig i en skyddad miljö och tillåts göra fel. Läromiljön är avgörande för att man ska lära sig producera kvalitet. Det är den snabbaste vägen till fulländning och insikt om vad hantverket verkligen handlar om.
Här kan du läsa mer om Medieinstitutets kurser:
TV-Produktionsspecialist
Online Video Producer