De senaste streamingtrenderna från Netflix och HBO

Johan Brisinger har precis kommit tillbaka från C21 International Drama Summit 2019 i London. Han är uppdaterad med det senaste inom filmbranschen och vilka trender som förväntas komma de närmaste åren. (Photo: Mattias Edwall)

Johan är regissör och manusförfattare och har bland mycket annat varit med och skapat Underbara älskare och nu senast Dirigenten. Han beslöt att ta pulsen på filmvärlden genom att besöka den stora mässan C21 och boka in möten på några av de största filmagenturerna.

Vad är C21 International Drama Summit 2019?

– Det är troligtvis världens största mötesplats för manusförfattare, författare och kreatörer inom filmvärlden. Här träffas de som skapar det vi tittar på idag och i framtiden. Jag träffade väldigt många människor som är svåra att få tag på.

Varför var du där?

– Jag håller på med projektutveckling för en miniserie om Raul Wallenberg. Jag åkte till C21 för att hitta personer som kan vidareutveckla manuset på engelska. En produktion på engelska får av naturliga skäl större spridning än om den görs på svenska.

Vilka träffade du?

– Jag träffade flera agenturer, bland annat Curtis Brown som är en av världens äldsta och ledande branschagenturer av författare. England har en riktig filmindustri med högt tempo och snabba ledtider. De inblandade får snabbt enorm erfarenhet och kompetens. Sverige är mycket lugnare och det går nästan inte att få samma kompetens som kollegorna i England.

– Om vi i Sverige ska hinna med i utvecklingen måste vi öka vårt samarbete med utlandet.

Hur ser framtiden för streamingserierna ut?

– De stora streamingjättarna som Netflix och HBO kommer producera mer på de lokala språken. Man ser tydligt att det finns stor efterfrågan. Tvärtom vad man trodde för ett par år sedan så är det höga tittarsiffror på de lokala produktionerna. Ett tydligt exempel är serien Dark som görs på tyska.

Anpassningar för yngre målgruppen?

– Många tror på det korta formatet det vill säga serieavsnitt på 15 minuter kommer att efterfrågas mer av den yngre publiken. Youtube-marknaden och den yngre målgruppen älskar det korta formatet.

Speed-watching är en het potatis

– Det diskuterades en hel del om ”speed-watching” det vill säga att öka hastigheten för att snabbtitta genom serieavsnitten. Ska Netflix ha en sådan knapp eller inte? Personligen tycker jag att det är förödande för filmhantverket. Det tittas enormt mycket på streamad film framför datorerna och på mobilerna. Vi har skapat det här monstret och nu får vi äta upp konsekvenserna med snabbspolning och folk som tittar utan ljud.

Finns det en framtid för film?

– Absolut. Vi har aldrig tittat på så mycket rörligt som vi gör nu och man spår att konsumtionen bara kommer att öka. Vi har ständigt flera plattformar som producerar mängder med innehåll. Marknaden är inte mättad.

Framtiden för filmutbildningarna?

– Det är oerhört viktigt att utbilda sig inom film. De studerande får möjlighet att förbättra sig i en skyddad miljö och tillåts göra fel. Läromiljön är avgörande för att man ska lära sig producera kvalitet. Det är den snabbaste vägen till fulländning och insikt om vad hantverket verkligen handlar om.

Här kan du läsa mer om Medieinstitutets kurser:
TV-Produktionsspecialist
Online Video Producer

Vi samarbetar med bland andra
+46social / 56K Digital / Actionist / Antrop / Avidly / Belly Balance / BerntzonBylund / Cilbuper IT AB / Dagny / Dear Friends / Designkontoret Silver & Identity Works / Det. / Doberman / Essity / Estrella / Excellence Management / F&B Factory / Fröjd / Google / Göteborgs Universitet / Grebban Design AB / Gullers Grupp / Helsingborg Design LAB / Involve / IVEO / JMWGolin / King / Le Pacte / LEIA Health / MediaCom / Microsoft / Minnesota / MQ / New Republic / Nexer / Nexer Recruit / Nine Yards / One.com / Plejd AB / Pyramid / Salgado / Scream / Seventy / Spotify / Spotlight / Stendahls / the amazing society / Topvisible / VASS Productions / W Communications / Wenderfalck / Westander /

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Medieinstitutet i Sverige AB, orgnr. 5567019699 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata